Tanórák iskolán kívül
Aligha jönnek zavarba történelemtanárok, ha diákjaiknak történelmi emlékhelyeket kell bemutatniuk. Ilyen ugyanis Magyarországon szinte minden városban, minden faluban, s némi túlzással minden dűlőúton található.
Tanórák iskolán kívül
Egész napos történelemórát lehetne tartani például az ország egyik legeldugottabb településén, Nagybörzsönyben, ott van például egy István király korabeli templom, a bányász templom, az első világháborús emlékmű. Valamennyi külön-külön is történelmi Emlékhely, alkalmas az emlékezetre, okulásra, visszaemlékezésre, őseinkre.
Vácott pedig tobzódik a történelem. Még mindig megvan az híd, melyen az 1949-es egyik meghatározó csatáját vívták a magyar és osztrák seregek, szomszédságában a honvéd emlékmű, egy pár perces sétára a múzeum, ahol ezeknek a csatáknak a relikviái is láthatók. Az egykori fiú nevelde szomszédságában pedig a diadalív, mely Mária Terézia látogatását volt hivatott köszönteni.
A történelmi emlékhelyek az emlékezet olyan fontos helyszínei, amelyek nemzeti, felekezeti, regionális vagy kisebbségi szempontból kiemelkedőnek minősülnek. Bár gyakran fontos építészeti alkotások, nem elsősorban műemléki szempontok alapján számítanak jelentősnek, hanem kiemelkedő történelmi szerepük miatt.
Lehetőséget nyújtanak arra, hogy a hozzájuk ellátogatók számára megtapasztalhatóvá tegyék a magyar történelem sorsfordító eseményeit, tragédiáit, de dicső pillanatait is. Jelenleg negyvenhat történelmi emlékhely található az országban, amelyek jelentőségét a Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság javaslata alapján kormányrendelet ismerte el. Ezek egységes megjelöléséről a Nemzeti Örökség Intézete gondoskodott.
A felállított sztélék nem csupán egységesen és könnyen felismerhetővé tették az
emlékhelyeket, de tömören azok jelentőségéről is tájékoztatják az érdeklődőket.
Vannak természetesen olyan történelmi emlékhelyek is, amelyek kiemelkedő jelentőséggel bírnak a magyar közgondolkodásban.
Ezek közé tartozik Pákozd-Sukoró, ahol az 1849-es szabadságharc seregei az első győzelmet aratták, Szigetvár, ahol Zrínyi Miklós valamennyink számára példát mutatatott önfeláldozásból és hazaszeretettből, Eger, vagy a budai vár, ahol a magyar hazafiság nagy csatákból vizsgázott.
A sor szinte a végtelenségig folytatható, hiszen a magyar történelem már feltárt és kutatatható epizódjai ezernyi példát kínálnak felnőttnek és a történelemmel még csak most ismerkedő fiataloknak.
Erre az ismerkedésre is számos lehetőség kínálkozik a magyar történelmi emlékhelyek között. Ilyen az ópusztaszeri emlékpark, a pannonhalmi bencés apátság, a székesfehérvári romkert, a Fiumei úti, és az új köztemető, a Hősök tere, a Kossuth tér, a Várnegyed, Mohács és sorolhatnánk tovább.
Az új nemzedékek érzékenyek a történelmi emlékezetre. Adjuk meg nekik a lehetőséget, hogy éljék át a történelmet, egykor volt őseik múltját, ami egyszersmind a mi múltunk is.
Ugyanakkor nem csak a történelem órákat lehet osztályon kívül megtartani, egyre több múzeumban, kastélyokban, foglalkoztatókban rendeznek biológia és környezetvédelmi órákat. Nem beszélve a testnevelési órákról, amelyeket újabban már stadionokban is rendeznek, ahol példaképeikkel is találkozhatnak a diákok.
Rajórákat pedig a szabadban, vagy kiállítótermekben, festők házaiban tartanak a diákok számára, és ezek az órák biztosan tartósabban megmaradnak a diákok emlékezetében.
Kihelyezett órák megtartására remek helyszínt biztosítanak az erdei iskolák:
Balaton-felvidéki Erdészeti Erdei Iskola Bakonyerdő Zrt.
Sziágyi Erdei Iskola SEFAG Erdészeti és Faipari Zrt.
Stájer-házi Erdészeti Erdei Iskola Kőszeg
Öregbakony Turistaház és Erdei Iskola