21., Bajcsy-Zsilinszky, Kaposvár, Somogy
Az iskolát a Lábodi Vadászerdészet, a rinyabesenyői erdő mélyén, egy régi, elhagyott erdészházban működteti. A ház és környezete is jelentős átalakuláson, felújításon ment keresztül, mire mai formáját elérte. Három – egyenként tíz személyes – hálóhelyiség a gyerekeknek, két kisebb szoba a kísérők számára, valamint melegítő konyha, étkező helyiség, tanterem és szabadtéri fedett foglalkoztató áll a vendégek rendelkezésére. Az iskolához vezető négy és fél kilométeres egykori földút mára már szilárd burkolatot kapott, és az áramellátást korszerű hálózat biztosítja.
A megye egyetlen erdészeti erdei iskolája, főként a tanulóifjúság természeti és környezeti nevelésének kedvelt színtere. Varázsát a játékra csábító tágas udvar, a szabadtéri főző- és pihenőhely, és nem utolsó sorban az érintetlen természeti környezet adja.
A csoportok igénye szerint – erdész szakember vezetésével – lehetőség van erdei barangolásra, a természet ezernyi csodájának megismerésére, a változatos növénytársulások, és a gazdag állatvilág megismerésére.
Óvodás kortól a középiskolás korig fogadunk csoportokat. Egy tanösvényen mutatjuk be a somogyi homokvidék jellegzetes élővilágát, erdőállományait, vadleseket szervezünk, és a gyerekek képet kaphatnak az erdő és az erdész hétköznapjairól is.
A tapasztalatunk az, hogy a gyerekeket érdekli a lakóhelyük tágabb környezete, az erdő élővilága és az is természetes számukra, hogy az erdő nemcsak a növények és állatok lakóhelye, hanem egyben munkahely is azok számára, akik a társadalom számára szükséges faanyagot biztosítják.
▪ Fás- és lágyszárú növények bemutatása
– Fajismeret
– A természet megszerettetése
▪ Az erdei életközösség, erdei flóra
– Illatgyűjtés
▪ A levélformák és a virágfelépítések összehasonlítása
▪ Fafajok kérgének tapintás útján történő megkülönböztetése
▪ Előre megrajzolt üres levélformákba a napi élmények, érzések beírása, hangulatversek.
▪ Állatcsoportok megismertetése, felismertetése
▪ Belső- Somogyban található erdők: kocsányos tölgyesek, akácosok.
▪ Az állatvilág, a gazdag fauna bemutatása.
▪ A gyermekek meglévő vizuális, befogadó és alkotó képességének fejlesztése a képzőművészet eszközeivel
▪ Az élmények, a látvány, a tér és a forma, a szín és a ritmus felfedezése és meglátása a természetben
▪ Az erdei iskolai hét során gyűjtött száraz termésekből, ágakból, gallyakból, levelekből figurák, ajándéktárgyak készítése
▪A Petes- malmi tó növény- és állatvilágának megismerése
▪ A száraz- és a nedves területek növénytakarói közti különbségek
– A növényzet változása a nyílt víztükörtől a tópartig
▪ A vízből gyűjtött állatok meghatározása
▪ Tavunk vízének tisztaságát veszélyeztető tényezői
Az erdő szintjeinek és lakóinak, valamint az életközösségeinek megismerése és bemutatása.izgő- mozgó világuk felfedezése, életközösségek megfigyelése, különféle élőhelyek összehasonlítása, a különbségek tudatosítása. Rendszertani ismeretek elmélyítése.
▪ A turistatérkép, az iránytű és a tájoló használata
▪ Biztonságos tájékozódásA természet sokszínűsége és szépsége
▪ A fajok közti kapcsolat
– A fajok környezetükhöz való alkalmazkodásának sokszínűsége
▪A megismert fajok csoportosítása és rendszerbe foglalása
▪ Az erdő hármas funkciói (közjóléti-, gazdasági-, védelmi funkciói)
▪ Környezetkímélő technológiák
– Környezetkárosító hatások- mit tegyünk ellene?
– Az erdei életközösségek
▪ Az erdő fafajainak és fás szárú növényeinek bemutatása
– Az erdő állatainak megismerése, rendszerezése
▪ Belső- Somogy élővilágának megismerése
▪ Az élővilág és a környezet egymásrautaltsága
– Erdővédelem (tűz, aszály, károsítók, vad)
▪ Az erdei melléktermékek jelentősége
– A víz körforgása
▪ Az erózió ( a víz ereje és munkája)
▪ A természetes és a mesterséges tavak összehasonlítása
▪ A száraz és a nedves területek növénytakarójának összehasonlítása
– A tó gerinces- és gerinctelen állatai
▪ A környezet- és természetvédő szemlélet kialakítása
▪ A vízzel kapcsolatos érzelmek, érzések, félelmek megfogalmazása
– Petes- malmi vidrapark
Kézműves foglalkozás:
▪ A gyermekek meglévő vizuális, befogadó és alkotó képességének fejlesztése a képzőművészet eszközeivel
▪ Az élmények, a látvány, a tér és a forma, a szín és a ritmus felfedezése és meglátása a természetben
▪ Az erdei iskolai hét során gyűjtött száraz termésekből, ágakból, gallyakból, levelekből figurák, ajándéktárgyak készítése
▪ A talaj keletkezése
– A talajképződés
– Talaj nélkül nincs élet
▪ A humusz fogalma
– Lebontási folyamatok
– Leggyakoribb talajtípusok
▪ A talajban élő állatok
– Az erdész feladatainak bemutatása
▪ A fa, mint nyersanyag- szerepe a mindennapi életünkben
▪ Gyakorlati képességek fejlesztése (gyérítés, jelölés)
– Erdő- és természetvédelem
▪ Az erdő és az ember kapcsolata
– Az erdei életközösség (erdei flóra és fauna).
▪ Az erdőgazdálkodás jelentőségének és az erdész feladatainak bemutatása.A természetvédelem és az erdők védelmének szerepe az erdei ökoszisztémában. Az ember és az erdő közötti kapcsolat bemutatása.
A tanulók megismerhetik az erdőben élő vadászható és védett állatfajokat. Szembesülnek az erdő és a vad elválaszthatatlan kapcsolatával. Bemutatjuk a vadászati berendezések fontosságát és szerepét, a vadászható vadfajok küllemi -és viselkedési sajátosságait, vadászati módokat.
500 ft/fő/program